Kickstart voor jezelf en je team met 5 tips & een recept

Motivatie. Soms moet het uit je tenen komen om je (werk)dag te beginnen. Maar uiteindelijk willen we allemaal met veel zin en bevlogenheid doen waar we van houden. Daarbij is het door de stijgende AOW-leeftijd noodzakelijk dat Nederlanders steeds langer doorwerken. Om dit mogelijk te maken, is langere inzetbaar binnen je werk en je bedrijf van essentieel belang. Daarbij ligt de aandacht op goed, gemotiveerd en gezond werken. PDC geeft vanuit deze visie 5 tips en een kickstart recept om elke dag goed te beginnen!

 

Duurzaam inzetbaarheid zorgt ervoor dat je weet zich aan te passen aan voortdurend veranderende omstandigheden. Welke voordelen heeft duurzame inzetbaarheid voor jou en voor je organisatie en hoe bevorder je het binnen je team en je bedrijf?

Hoewel jezelf en je medewerkers voor een belangrijk deel zelf verantwoordelijk zijn voor eigen inzetbaarheid, ligt het voor de hand dat je een werkgever hieraan bijdraagt. Duurzaam werken kan jezelf en je medewerkers namelijk nog succesvoller maken.

Kickstart jezelf en je team met deze 5 tips
Duurzame inzetbaarheid kun je op een groot aantal manieren bevorderen. Dit zijn enkele maatregelen die je kunt nemen:

1. Voer een goed gesprek
Duurzame inzetbaarheid begint bij een goed gesprek met je personeel. In zo’n gesprek heb je het niet alleen over het functioneren, maar ook over de inzetbaarheid. Je bespreekt met een medewerker bijvoorbeeld of hij fit genoeg is om zijn huidige werk te doen, of hij nog steeds gemotiveerd is en of hij belangrijke kennis of vaardigheden mist. Het gaat erom dat je medewerkers aanspoort om hier zelf mee aan de slag te gaan.

2. Zorg voor een goed arbobeleid
Goed arbobeleid voorkomt dat je medewerkers vroegtijdig uitvallen. Wees je daarom bewust van de aanwezige risico’s en probeer problemen voor te zijn. Met een werkplekonderzoek help je bijvoorbeeld rug-, nek- en schouderklachten voorkomen. Eventueel kun je ter preventie extra faciliteiten bieden, zoals een cursus stoppen met roken of een abonnement op de sportschool.

3. Bied een gezondheidscheck aan
Met een jaarlijkse gezondheidscheck wordt de gezondheid van werknemers gemonitord. Dit helpt ze hun werk gezond te blijven doen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een Preventief medisch onderzoek (PMO) en een Periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) om de gezondheid van je werknemer goed in de gaten te houden.

4. Laat je personeel meedenken
Je manier van leidinggeven heeft ook invloed op de inzetbaarheid van je personeel. Daarvoor is het belangrijk dat je medewerkers laat meedenken en betrekt bij de gang van zaken in je bedrijf. Organiseer bijvoorbeeld vergaderingen waarin je de bedrijfsdoelstellingen bespreekt. Door voldoende te delegeren en werknemers vertrouwen en verantwoordelijkheid te geven, verhoog je bovendien de motivatie.

5. Investeer in opleiding en ontwikkeling
Het is belangrijk dat je bedrijf zich aanpast aan ontwikkelingen in de markt. Dat betekent dat je personeel zich moet blijven ontwikkelen. Daarvoor zijn trainingen geschikt, maar denk ook aan coaching door collega’s of het bezoeken van vakbijeenkomsten. Bij oudere werknemers heb je de mogelijkheid om scholing te bekostigen met een subsidie van het UWV.

Meer weten over Duurzame Inzetbaarheid? PDC organiseert elke maand een webinar met een subthema over Duurzame Inzetbaarheid. Kijk bij Evenementen voor meer informatie en schrijf je vandaag in!

Kickstartrecept
Een heerlijk recept om de morgen goed te beginnen. Een kickstart met deze smoothie met jalapeñopeper.

  • 400 g galiameloenen
  • 2 bananen
  • 1 jalapeñopeper (vers)
  • 2 el spirulinapoeder (pot 175 g)
  • 500 ml kokoswater (pak 1 liter)

Snijd de meloen in parten en verwijder de pitten en schil. Snijd het vruchtvlees in blokjes. Pel de bananen en snijd in stukken. Verwijder de steelaanzet van de jalapeñopeper. Halveer in de lengte en verwijder met een scherp mesje de zaadlijsten. Snijd het vruchtvlees fijn. Doe de meloen, banaan, peper en spirulina samen met het kokoswater in de blender. Mix tot een gladde smoothie.

Bewaartip:
Je kunt de smoothie 4 uur van tevoren maken. Bewaar afgedekt in de koelkast. Schud om of roer goed door voor het serveren.